מאמרים אחרונים
Please reload

תגיות

זומבה - לרקוד כל הדרך לחברה גלובלית מצליחה

23.04.2016

 

הפתעה! בשנת 2012 מגאזין העסקים והניהול Inc בחר את זומבה לחברה של השנה. ממש מתחת לרדאר צמחה לה חברה גלובלית שערכה מתקרב בהתמדה למיליארד $. היום, ב- 2016, רוקדים זומבה בכ- 180 מדינות, ב- 200,000 מיקומים בערך (כולל הפנטאגון), וכ- 15 מיליון רוקדים משתתפים בשיעורים מספר מדריכי הזומבה בעולם מוערך בכ- 150,000, מהם כשני שלישים מועסקים במועדוני פנאי ספורט וקהילה שונים. החברה היא חברה אמריקנית שבמטה שלה במיאמי פלורידה מועסקים כ- 250 איש.

 

הסיפור מעניין:

אלברטו 'בטו' פרז המציא את הזומבה בטעות. הוא היה ילד עני בקולומביה שגדל על "גריז" ואחר כך על מייקל ג'קסון. לבסוף הפך למדריך שיעורי אירובי שיום אחד שכח להביא איתו לשיעור את המוסיקה שלו.  אז הוא אסף את כל הדיסקים שמצא במכונית שלו ואלתר שיעור ששילב יחד סלסה ומרנג. כדי לא לסבך את העניינים יותר מדי, השיעור התבסס על תנועות שחזרו על עצמן שוב ושוב. להפתעתו התלמידות שלו אהבו את זה אז הוא המשיך לפתח את השיטה והוסיף סגנונות כמו היפ-הופ, סמבה, ריקודי בטן, ריקודים הודיים ואפילו תנועות מתוך אומנויות לחימה - הכל הולך. הוא נתן לסגנון המבולגן שלו את השם זומבה, מילה קולומביאנית שאומרת לזוז מהר ובכיף. ההצלחה היתה כל כך גדולה עד שפרז השתכנע שהוא עלה על משהו. אם בגלל שהוא מאוד האמין בזה ולא רצה להחמיץ את הפוטנציאל ואם בגלל שהוא לא ממש ראה עתיד בקולומביה, פרז עבר לארצות הברית בתקווה לשחק אותה בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

 

בשנת 2000 בטו נחת במיאמי, הדריך קבוצות זומבה בכל מיני מקומות לא זוהרים וחיפש משקיעים שישימו על העסק שלו מיליונים. התורים לא הלכו והתארכו. היו כמה שהתעניינו אבל שום דבר לא הבשיל לעסקה. ואז הוא פגש אקס-קולוביאני אחר, גם הוא אלברטו אבל אלברטו פרלמן (לא חשוב מאיזו דת...). פרלמן היה מובטל היי-טק שחיפש את ההזדמנות הבאה שלו. "הייתי בן 24 ומובטל, אך כבר חוויתי איך זה לנהל עסק משלי", מספר פרלמן. אמא שלו ספרה לו שהשתתפה בשיעור של פרז במיאמי. היא שאלה: "למה שלא תפגוש את אלברטו, אולי תוכלו לפתוח מועדון כושר יחד". "חשבתי לעצמי שאני בטח לא אפתח מועדון כושר, אבל למה לא לפגוש אותו." הוא נזכר. "פגשתי את פרז בבית קפה והוא שאל אותי אם יש לי כסף להשקיע בעסק שלו. אמרתי לו שאין לי. אז הא אמר לא חשוב, בוא נעשה את זה בכל זאת". הם הכניסו כשותף עוד אלברטו אחד, את אלברטו אגיון, שהיה חבר ילדות של פרלמן וגם הכיר את פרז.

 

השלושה יצרו בכוחות משותפים סרטון שהדגים את הזומבה והתחילו להפיץ אותו למועדוני כושר עד שאחת מהן, "פיטנס קואסט", התעניינה. הרעיון שלהם היה ליצור סרטי וידאו להדרכה של אימון בייתי. עד 2002 הם הצליחו למכור כמה מאות אלפים - לא תוצאה מלהיבה במונחים אמריקניים.

 

אבל אז קרה משהו לא צפוי. מדריכים לכושר גופני מכל מיני מקומות שקנו את הדיסקים (מסתבר שהקונים היו די אחרים מהתכנון המקורי) החלו להתקשר ולשאול על מסלולי הכשרה למדריכי זומבה. פרלמן לא התבלבל וענה להם בביטחון רב שודאי שיש להם תוכנית כזו. בלי יותר מדי דיונים אסטרטגיים, ניגש פרלמן למשימה של יצירת תכנית להכשרת ולהסמכת מדריכי זומבה. את המחזור הראשון העבירו בבית מלון במיאמי, ל- 150 משתתפים (הם ציפו ל- 20 או 30 מקסימום) ששילמו סכום סמלי עבור ההכשרה.

 

פרלמן הבין שהדרך של הזומבה אל ההצלחה היא להכשיר המוני מדריכים משהו כמו 250 $ ולתת להם רישיונות (מדריכי כושר וריקוד כל הזמן מחפשים משהו חדש להביא לקהל שלהם), לספק להם אוספים של מוסיקה, בגדים, אביזרים, פוסטרים ועוד ולתת להם להפוך את הזומבה לתופעה גדולה. הוא יצר פלטפורמה אינטרנטית בשם "הרשת של מדריכי הזומבה" שהתחילה לספק למדריכים המוסמכים שמשלמים דמי מנוי (30 $ לחודש), גם עזרים לשיווק, כוריאוגרפיות חדשות, נטוורקינג ועוד. מכירת הבגדים והאביזרים (שהם קנו במחירים סיטונאיים) לתלמידים הפכה למקור הכנסה נוסף ואטרקטיבי עבור המדריכים. "אנחנו עזרנו להם להפוך ליזמים עסקיים" אומר פרלמן. במקביל, המדריכים הפכו למנוע הצמיחה של זומבה ולמקור העוצמה שלה. תקופת המשבר הכלכלי עשתה רק טוב לזומבה כשעוד ועוד מובטלים ראו בה את ההזדמנות הבאה עבור עצמם.

 

כחברה, זומבה מפגינה חדשנות רבה ומפתחת עוד ועוד מוצרים שהופכים לזרמי הכנסה. דוגמאות? ריקודים לגיל הזהב, אוספי מוסיקה למסיבות, קונצרטים המוניים של כושר ופסטיבלים, שייט זומבה (קרוז), משחקי וידאו לפלטפורמות שונות כמו נינטנדו. החברה מעודדת את המדריכים שלה להזרים רעיונות לטובת הכלל כאשר את החדשנות הגואה הזו מנחים שני כללים פשוטים. האחד, כל רעיון צריך לעזור למדריכים ולקדם אותם. השני, כל רעיון צריך לספק FEJ (מבטאים את זה: פאג'), כלומר – Freeing, Electrifying Fun.

צריך להבין שזומבה היא לא "ייבוא תרבות" כמו הסלסה או היוגה. מדובר בסגנון שהוא הכלאה של אימון אירובי ושל ריקוד שהוא המצאה. בתחילת הדרך הם עדיין חיפשו תועלות תכליתיות כמו הרזיה אבל עם הזמן התברר יותר ויותר שהסיפור העיקרי הוא הנאה פשוטה לכל המינים, הגזעים והגילאים.

 

מה סוד ההצלחה? הסיסמה של זומבה אומרת כבר מזמן "עזבו את האימון, תצטרפו למסיבה" (Ditch the Workout, Join the Party). המסר של זומבה לא מאיים כמו המסר הרגיל של עולם הכושר (No pain, no gain). המטרה הראשונה בחשיבות היא להוציא אותך בסוף האימון עם יותר שמחה בלב. הזומבה מאפשרת לך לעשות משהו לטובת הכושר והגזרה בלי הקשיחות של מסגרות הכושר הרגילות, בלי יעדים מתסכלים ועם הרבה כיף.

 

זומבה מחברת כל כך הרבה טרנדים תרבותיים וצרכניים עכשוויים שהצלחתה לא מפתיעה: התרבות הלטינית, הרשתות החברתיות ועליית החברתיות - היחד - כערך,  הגלובליזציה, המודעות לצורך בפעילות גופנית, העליה בחשיבות הפנאי, המאפיינים הנשיים המתחזקים בתרבות העולמית, היזמות האישית, ועוד ועוד.

 

עם ההצלחה, זומבה הפכה לגורם מרכזי בשוק המוסיקה העולמית. המוני המדריכים מהווים פלטפורמה אדירה לקידום מוסיקה חדשה וגם לשיווק מוסיקה. הדבר הזה הוסיף לה מודל רווח חדש שלא היה מתוכנן. היום החברה חותמת על הסכמים מכניסים עם יוצרים ומבצעים על קידום האלבומים החדשים שלהם.

 

מה יש בסיפור הזה בשבילך? שלוש נקודות עיקריות למחשבה:

 

  • יכול להיות שהחברה שלך תשיג פריצה בקצב הצמיחה במכירת מוצרים ושירותים (ואולי גם רישיונות וזיכיונות) ליזמים ובעלי עסקים אחרים שיש להם יכולת מכירה במצטבר שהיא גדולה בהרבה משלך.

  • המפתח לפיתוח רשת של זכיינים או מחזיקי רישיון היא ליצור להם תשתית טובה לקדם את העסק שלהם.

  • בזמן שאתה מממש את האסטרטגיה שהתווית לעצמך תישאר פתוח למשוב שהשוק נותן לך. יכול להיות שתגלה הזדמנויות גדולות בהרבה מאלה שחשבת עליהן מראש.

_________________________________________

 

ד"ר דן הרמן הוא אסטרטגי עסקי ושיווקי שעוזר לחברות בארץ ובעולם להשיג מטרות מאתגרות בדרכים יצירתיות. הוא משלב אסטרטגיה עסקית, חדשנות, מיתוג, שיווק ופרסום – בתהליך אינטגרטיבי. הרקע המקצועי הייחודי שלו כולל תפקידי ניהול בכיר בחברות, ניהול במשרדי פרסום, עבודה עם חברות מיתוג, יזמות עסקית וייעוץ אסטרטגי לחברות בארץ ובעולם. ספריו ומאמריו בתחומי האסטרטגיה, המיתוג והשיווק ראו אור בישראל, ארה"ב, רוסיה, הודו ובמדינות אחרות.

 

חברת יתרונות תחרותיים בהנהגתו, היא חברה לייעוץ אסטרטגי ולשירותי שיווק שיש לה גם יכולות ביצוע מתקדמות בתחומי המיתוג, הפרסום והשיווק הדיגיטלי.

 

רוצים לברר איך נוכל לעזור לכם להשיג את מטרותיכם?

בואו נדבר: 03-6436186, או- contact@itronot.com

 

 

 

Please reload