מאמרים אחרונים
Please reload

תגיות

הסוד של הצלחות עסקיות מהירות

05.03.2016

בכל פעם שמשהו מעורר רגשות חזקים אצל קבוצה גדולה של אנשים בשוק שמעניין אתכם לפרק זמן של חודשים או יותר, נוצרת הזדמנות עסקית. תזכרו את זה כשאתם עוקבים אחרי החדשות. הרגשות יכולים להיות חיוביים כמו שמחה, התרגשות, התלהבות או תקווה. הרגשות יכולים להיות שליליים כמו פחד, כעס, קנאה קשה או שנאה. סוג הרגש לא משנה. המפתחות הם עוצמת הרגש, העובדה שמדובר ברגש ממריץ לפעולה (לא שלווה או עצב, למשל) ומספר האנשים שמרגישים כך.

 

כשאתם מזהים שזה קורה נדרשת פעולה מהירה כדי לנצל את ההזדמנות.

 

אחד האספקטים הכי מעניינים של המרוץ המוקדם בתוך המפלגות בארה"ב לקראת מינוי המועמדים שלהם בבחירות לנשיאות השנה הוא הפופולאריות העצומה של ברני סאנדרס היהודי בן ה- 74 בקרב צעירי המפלגה הדמוקרטית.

 

 

הסנטור מורמונט שמגדיר את עצמו כסוציאליסט דמוקרטי ומבטיח להילחם בשחיתות, להביא צדק חברתי ולתקן את עיוותי הכלכלה בארה"ב הוא לא פחות מאשר אליל הבוחרים הצעירים. האוטנטיות, הידענות וההתלהבות שלו סוחפות. אתם קולטים? סוציאליזם, מושג שעד לא מזמן היה מזוהה עם אנטי-אמריקניות, מתקבל על ידי צעירים אמריקניים כבשורה.

סאנדרס שמחויב לממן את הקמפיין שלו מתרומות של בוחרים בלבד, כבר גייס יותר מ- 100 מיליון דולר בעיקר באינטרנט כשגודל התרומה הממוצעת $27. אחת הטכניקות לגיוס כסף היא דיוור למייל של בוחרים כשאורך הטקסט נע בין 1,000-2,000 מילים. תשכחו מהספורים על זה שאנשים הפסיקו לקרוא.

 

ביותר מ- 220 קמפוסים של קולג'ים ואוניברסיטאות קמו סניפים של תנועת "הסטודנטים למען ברני". יש לו עשרות אם לא מאות אלפי מתנדבים. נוצרה שפה סביבו ("Do you feel the bern?").

 

התמיכה בסאנדרס הפכה לדרך לבטא זהות של צעירים מפוכחים שמבינים מה קורה סביבם ונחושים לא להיות פראיירים ולקחת את אמריקה בידיים. ספרו של סאנדרס יחד עם סופר צללים Outsider in White House וספרים נוספים כמו Will Bunch \The Bern Identity הפכו למניפסטים מהפכניים של צעירים אינטליגנטיים ומעורבים. בפייסבוק קמו עשרות קבוצות של תומכיו (כמו למשל: Bernie Sanders' Dank Meme Singles) בהן נוצר הווי תוסס.

 

 

כמו שאמרתי, מצבים כאלה יוצרים הזדמנויות עסקיות לזריזים. קולטן קלוד בן ה- 19, סטודנט למדע המדינה באריזונה סטייט יוניברסיטי שהכיר בת זוג חדשה בדף הפייסבוק שהזכרתי קודם העלה פוסטים בהם גישש לגבי הפוטנציאל של רעיון חדש: אתר הכרויות לאוהדי ברני סאנדרס. התגובה היתה נלהבת ועשרות התנדבו לעזור ותוך שבועות ספורים עלה לרשת berniesingles.com עם שפה והומור ברניים אופייניים (The 1% aren't the only ones getting screwed this election season).

 

 

יותר ממיליון איש ביקרו באתר תוך יממה אחת והוא קרס כאשר יותר מ- 1,500 נרשמו אליו תוך שעה. כשאני כותב את המילים האלה כבר יש בו יותר מ- 10,000 פרופילים. כן, הוא חינם ברוח סוציאליסטית אמיתית אבל האתר מזמין תרומות, מגייס כספים ב- GoFundMe ומתכוון למכור בקרוב מוצרים ממותגים. הבנתם.

 

איך עושים את זה?

 

דרך טובה היא להיעזר במודל של חדשנות שפיתחתי לפני כמה שנים והוא נקרא "עיכשוו יכולות" ((Currenting Competencies - פיתוח יישום עכשווי ליכולות שיש לנו, למרות שזו לא מגבלה בלתי נמנעת.

 

המודל עצמו פשוט מאוד. אנחנו רושמים על מסך, נייר, לוח מחיק או כל פלטפורמה אחרת, שתי רשימות קצרות זו מול זו. האחת כוללת את היכולות שלנו, מה אנחנו יודעים ומסוגלים לעשות באמצעות האנשים, הידע, הניסיון, הציוד והתשתיות שלנו. השניה כוללת את ה-"דליקויות" העכשוויות של לקוחות היעד שלנו (דליקות היא פוטנציאל להידלק, להתלהב). עוד רגע אני מסביר. אבל לפני כן, כשיש לנו את שתי הרשימות וביניהן חלל ריק, השאלה למחשבה היא: "איך אנחנו משתמשים ביכולות שלנו כדי להצית אחת או יותר מהדליקויות של הצרכן"? התשובה שאנחנו מגיעים אליה היא "עיכשוו יכולות".

הדוגמה של berniesingles.com ממחישה את צורת המחשבה. האתגר המרכזי הוא ללא ספק הוא זיהוי הדליקויות העכשוויות של הצרכן.

 

יש שלושה סוגים עיקריים של דליקות.

 

הראשון נובע מאירועים אקטואליים או מצבים ברקע שמעסיקים את לקוחות היעד ומעוררים אצלם מחשבות על הגורל האישי שלהם ורגשות חזקים. berniesingles.com שייך כמובן לקבוצה הזו. אחת ההצלחות המסחריות במשבר הכלכלי האחרון בארה"ב היא בובה שנמכרה ב- $95 וקוראו לה גוון. הסיפור הנלווה לבובה הוא שגוון הומלסית. ילדים יכולים לקחת אותה הביתה ולטפל בה.

 

בפברואר 2009 כשברני אחר, ברני מיידוף, עורר רגשות מסוג אחר לגמרי, צץ ביריד הצעצועים של ניו-יורק אוסטרלי בשם גרהאם וורינג עם בובה קריקטורית קטנה של ברני מיידוף אותה הציע למכירה ב- $99 יחד עם פטיש קטן. שמה: "Smash-Me Bernie".

 

 

הרעיון: אתה מרסק את הבובה עם הפטיש ומוציא את העצבים והתסכול. בלי להוציא דולר אחד על פרסום הבובה הפכה לסיפור היום במדיה העולמית. הביקוש העלה את המחיר ל- 150$. גם עכשיו, הרבה הרבה אחרי הגל, אתם יכולים לרכוש אותה באינטרנט ב- $59.

 

 

הסוג השני של דליקות נובע מטרנדים בהתהוות. אתם מכירים את הדוגמאות. למשל, הפריחה של תכניות הריאליטי בטלביזיה ברחבי העולם נובעת מטרנד רחב יותר שאני מכנה אותו "גדולתו של האיש הקטן". אחת התוצאות שלו היא שאנשים רגילים מעניינים אותנו יותר מסלבריטאים או משחקנים ומדמויות מומצאות. החיים שלהם מעניינים אותנו יותר מעלילות רקומות בכישרון.

 

הסוג השלישי של דליקות הוא בעל הפוטנציאל העסקי הגדול ביותר. הוא נובע מאמונות, תפיסות, דרכי חשיבה, ציפיות ועוד, לא מודעות, משותפות לאנשים רבים. הן מרכיבות את "רוח הזמן": מה שנשמע נכון לאותו זמן, עונה על מאוויים עמוקים. רונדה ביירן, מפיקת טלביזיה במשבר אישי ועסקי קשה, זיהתה כשנתיים לפני המשבר הכלכלי (בשנת 2006) את הנכונות ואפילו את הצורך של אנשים בתרבות המערבית להאמין שהכל אפשרי והכל נגיש לכל אחד. היא יצרה את הסרט והספר "הסוד" וגרפה כ- 20 מיליון דולר בפחות משנתיים. בעבודה שלי אני משתמש בשיטת מחקר מיוחדת שפיתחתי לאיתור דליקויות מהסוג הזה, שנקראת ForeSearch.

 

 

מודל החדשנות באמצעות עיכשוו יכולות, נובע מההכרה שהשיווק שלנו היום כבר לא מספק צרכים בלתי מסופקים כמו שלימדו אותנו פעם. כמעט בכל המקרים, אנחנו עוסקים בסיפוק מחדש של צרכים כבר מסופקים. סיפוק מחדש אפקטיבי יכול לבוא מתוך תובנה לגבי האופן העכשווי שבו מתבטאים הצרכים הקיימים-תמיד שלנו. יש כאן גם תפיסה חדשה לגבי מושג הפוטנציאל. התפיסה הרווחת של הזדמנות מתבטאת למשל בשאיפה "לרכב על טרנד". הם רוצים X אז ניתן להם X. נקודת המבט של הדליקות היא דרך אחרת להסתכל על פוטנציאל. מה שמעסיק אותם ומה שהם מאמינים הוא Y, אז איזה Z ידליק אותם? זו גישה שמפחיתה מאוד את הסיכוי שהחדשנות שלך תהיה בדיוק החדשנות שגם המתחרה שלך חושב עליה עכשיו.

 

_________________________________________

 

ד"ר דן הרמן הוא אסטרטגי עסקי ושיווקי שעוזר לחברות בארץ ובעולם להשיג מטרות מאתגרות בדרכים יצירתיות. הוא משלב אסטרטגיה עסקית, חדשנות, מיתוג, שיווק ופרסום – בתהליך אינטגרטיבי. הרקע המקצועי הייחודי שלו כולל תפקידי ניהול בכיר בחברות, ניהול במשרדי פרסום, עבודה עם חברות מיתוג, יזמות עסקית וייעוץ אסטרטגי לחברות בארץ ובעולם. ספריו ומאמריו בתחומי האסטרטגיה, המיתוג והשיווק ראו אור בישראל, ארה"ב, רוסיה, הודו ובמדינות אחרות.

 

חברת יתרונות תחרותיים בהנהגתו, היא חברה לייעוץ אסטרטגי ולשירותי שיווק שיש לה גם יכולות ביצוע מתקדמות בתחומי המיתוג, הפרסום והשיווק הדיגיטלי.

 

רוצים לברר איך נוכל לעזור לכם להשיג את מטרותיכם?

בואו נדבר: 03-6436186, או- contact@itronot.com

 

 

 

 

Please reload